Parazit

trust

George Costanza ekolünün bir temsilcisiyim. Birisi bana bir şey söylediğinde veya sorduğunda vermem gereken yanıt, aklıma üç gün sonra düşer. Bir kız bana, “Süper kahramanları, insanları kurtarılmayı bekleyen canlılar olarak sunduğu için sevmiyorum,” dediğinde; gülüp geçtim bir tek. Halbuki herkesin içinde belki de en çok ben, süper kahramanların insanlığı başkasına bağımlı olmadan yaşayamayan, varlığını sürdürebilmek için başkasına muhtaç olan parazitler gibi sunmakla alakasının olmadığını söyleyebilmeliydim. Söylüyorum.

İnsan en son, insanı çözemedi. Totemlerden, yüksekteki ilahlardan, gökteki yıldızlardan, semavi dinlerden ve bayraklardan geçtik, geride bıraktık; bireye vardık. Hepsi bize, bir cevap verebildiği sürece var oldu. İşimiz bitince kullanıp attık. Bencilce bir öfkeyle yaptık bunu, oysa hepsinin ilk başta iddiası bizi bencillikten kurtarmaktı.  Daha yüce bir bütünün parçası olarak, kendilikliğimizin genelgeçer değerlerce kötü bulunan yanlarından arınacaktık. Fakat fark ettik ki zamanla çatısı altına girdiğimiz güç, bizi bizsizleştireceğine “Biz!” diye bağırtmaya başlattı. Öteki olanlar, “Siz!” olanlar bir düşman bellenmeye başlandı. Hep, eğer ortada bir tür yaratı olan düşman varsa, çatının su damlattığına, üzerimize çökmeden daha iyi bir çatıyla değiştirilmesi zamanının geldiğine karar verdik ve yeni bir çatı kurduk.

İyi bir kul olmak, hayırlı bir vatandaş olmak kesmiyor artık. Aranan, Maslow’un İhtiyaç Hiyerarşisi‘ne göre Kendini Gerçekleştirmek. Basamaklar, şu şekilde:

  1. Fizyolojik gereksinimler (nefes, besin, su, cinsellik, uyku, denge, boşaltım)
  2. Güvenlik gereksinimi (vücut, iş, kaynak, etik, aile, sağlık, mülkiyet güvenliği)
  3. Ait olma, sevgi, sevecenlik gereksinimi (arkadaşlık, aile, cinsel yakınlık)
  4. Saygınlık gereksinimi (kendine saygı, güven, başarı, diğerlerinin saygısı, başkalarına saygı)
  5. Kendini gerçekleştirme gereksinimi (erdem, yaratıcılık, doğallık, problem çözme, önyargısız olma, gerçeklerin kabulü)

Birden, beşe doğru gidip Kendini Gerçekleştirmiş bir birey olma ihtiyacını güdüyoruz. Bu kavram, belli tanımlamaları olsa da genel olarak sübjektif. Yine de özetlersem: Başka bir gücün olmamızı istediği kişi değil, kendi olmak istediğimiz kişi olmaya çabalamak. Güzel yanı, bireyi inşa ederken de diğerlerine olan ihtiyaç. Aslında ortada bu hususta bence bir sıkıntı var. Üçüncü basamaktan dörde geçmek çok sancılı oluyor. Seviyoruz ama sevilemiyoruz. Çünkü sevilmek, saygınlığın bir yansıması olmuş günümüzde. Statü, başarı sahibi değilsen, saygı görmüyorsun. Dolayısıyla da sevilmiyorsun. Bu hususta diğer bireyleri suçlayamıyorum; vaziyetin önceki sistemlerimizin bir uzantısı olduğunu düşündüğüm için. Atamadığımız safralarını getirisi olarak, insanlığı seven ama insanları sevmeyen çelişkili bir kitle olduk. Çok üzülüyorum.

Fakat öyle bir şey oluyor ki bireyselliğimize müdahale edilmesinin tepkisini hep beraber veriyoruz örneğin. Tek kişilik bir çatı kurmak isteyip, herkesin kendisini koruyacak bir çatı inşa edebilmesini destekliyoruz. Gündüz Clark Kent, gece Superman oluyoruz. Görüyorsunuz ya, süper kahramanlar bir baktık ki olduğumuz veya olacağımız şeyin bir yansımasıymış. Üstelik, altruizm ve optimizm mesajını daha önce hiç görülmemiş kadar güçlü bir şekilde almışız. Bütün bunlar olurken, süper kahramanların bizi başkasının kudretinden korkup, onun isteklerine ve sunduklarına göre yaşayan bir parazit kıldığını söyleyen birine hak verilebilir mi?

Kahraman, kahraman olmadan önce sıradan bir insandı.

Söyledim.

Düşünüyorum da, bütün bunlar o an aklıma gelseydi de ukala biri görünmemek uğruna söylemezdim. Geleneksel bir muhabbette yeri yok bunların. Hatta bu yazıyı yayımlayıp yayımlamama konusunda bile tereddüt yaşadım ama bunları burada da söyleyemeyeceksem nerede söyleyeceğim? Peki, niye söyledim? O kızdan hoşlandım mı, nedir? Bilemedim, hatlarda parazit var.

Explore posts in the same categories: Çizgi Roman

Bir Cevap Yazın

